Поради для учнів
- Виділяй, співвіднось і групуй матеріал – хто добре усвідомлює, той
добре запам’ятовує і довго пам’ятає.
- Якщо отримав завдання у
вівторок, а відповідати потрібно в п’ятницю, не чекай четверга – вивчи
одразу, а напередодні тільки повтори.
- Завчай і повторюй невеличкі
шматки ще доти, як матеріал почав забуватися.
- Коли вчиш, записуй, малюй
схеми, діаграми, таблиці - наочність краще запам’ятовується.
- Якомога швидше, не чекаючи
повного заучування, намагайся відтворити матеріал, закривши книгу.
- Після математики – вчи читання, після української мови – інші предмети: память любить
різноманітність.
Уява покращує пам’ять
Або як запам’ятати найбільше
- Усе, що хочеш пам’ятати,
- уявляй! (Не уявляю – не пам’ятаю)
- Май на увазі: усе, що побачив,
відчув, почув, - уже запам’яталось.
- Легко пригадується тільки те,
що уявив.
- Не думай словами – думай
образами.
- Не завчай, а уявляй що-небудь
цікаве, що допоможе пригадати потрібну інформацію.
17.Не поспішай при зміні видів роботи.
Зважай на те, що внаслідок неповного, незавершеного переключення уваги можуть
виникати помилки.
18.Не намагайся робити багато справ
одночасно, бо частий перехід від однієї діяльності до іншої зменшує увагу.
19.Враховуй, що ступень і обсяг уваги
пов’язані зворотною залежністю – збільшення обсягу елементів, що сприймається,
викликає зменшення уваги і навпаки. Тому важливий матеріал повторюй окремо.
20.Вигадай свій власний жест (по коліну
плеснути, смикнути себе за вухо…). Коли твоя увага зменшується цей рух м’язів
допоможе тобі відновити її концентрацію.
21.Знаходь чинники, які сприяють
підсиленню твоєї уваги (легка музика при читанні, відповідне освітлення тощо).
22.Враховуй вплив природних чинників: в
дощовий день концентрація уваги зменшується, а отже тобі потрібно приділити
більше часу (повторень) для виконання завдань.
4.
Сміх
допомагає розрядити напружену ситуацію. Часом батьки бувають
занадто серйозними. Це заважає їм сповна відчути радість батьківства. Вмійте
побачити веселі моменти й дозволяйте собі сміх при кожній нагоді.
5.
Намагайтесь
побачити світ очима Вашої дитини і зрозуміти її почуття. Пригадайте,
як Ви почувалися. Коли були дитиною, і яким незрозумілим здавався Вам світ
дорослих, коли в Вами чинили несправедливо.
6.
Хваліть
і заохочуйте дитину. Сподівайтеся, що дитина поводитиметься добре, й
заохочуйте докладати зусиль для цього. Хваліть її за хорошу поведінку.
7.
Поважайте
свою дитину так, як поважали б дорослого. Дозвольте дитині брати
участь у прийнятті рішень, особливо тих, що стосуються її. Прислухайтеся до
думки дитини. Якщо Ви змушені сказати дитині щось неприємне, подумайте, яким
чином Ви сказали б це дорослому. Вибачайтеся, якщо вчинили неправильно по
відношенню до дитини.
8.
Плануйте
розпорядок дня дитини. Малі діти почуватимуться більш безпечно, якщо
дотримуватимуться чіткого розпорядку дня.
9.
У
кожній сім’ї є свої правила. Будьте послідовними і їх дотриманні, про намагайтеся
виявляти певну гнучкість щодо дотримання цих правил маленькими дітьми. Діти
можуть бути введені в оману, якщо одного дня правило виконується, а іншого –
відміняється.
10. Не забувайте про власні потреби! Коли
батьківство починає надто нагадувати важку працю, і ви відчуваєте, що Вам
бракує терпіння, приділіть трохи часу лише собі. Робіть те, що приносить
Вам задоволення. Якщо Ви розумієте, що втрачаєте контроль над собою і можете
накричати на дитину, образити, принизити чи вдарити її, залиште дитину на
кілька хвилин, порахуйте до десяти і заспокойтеся.
(за матеріалами Фонду "Нічиї діти" (Польща),
розроблених на основі NSPCC публікації "Як стати
кращими батьками", Лондон, 2002)